17 november 2023
Een inclusieve leeromgeving: Jados jobcoaching bij Fontys Hogeschool
In de wereld van het onderwijs staat ontwikkeling centraal. Niet alleen studenten blijven zich ontwikkelen, maar ook docenten. Hoe zorg je ervoor dat studenten beter begeleid worden tijdens hun studie en loopbaan, terwijl docenten zich verder professionaliseren? Fontys Hogeschool pakte deze uitdaging aan met het project ‘Jobcoaching’, waarin tegelijkertijd werd gewerkt aan een inclusievere organisatie. Deze 3-in-1 aanpak leverde mooie resultaten op, waaronder een geslaagd opleidingstraject. Een geslaagde samenwerking tussen Fontys Hogeschool, Autismepunt en Jados.
Bron: Projectgroep Jobcoaching. (2023). Eindrapport project Jobcoaching – Fontys.
3-in-1 aanpak voor student, docent en organisatie
Het project Jobcoaching begon met een helder doel voor ogen: het bieden van effectieve begeleiding aan studenten met een ‘rugzakje’* die worstelden tijdens hun stage- en afstudeerervaringen. Hogeschool Fontys erkende de uitdagingen van deze studenten en sloeg de handen ineen met Autismepunt en Jados. Het project was gericht op het begeleiden en coachen van (afstuderende) studenten en op het professionaliseren van docenten op het gebied van jobcoaching. Dit bood niet alleen een kans om studenten te helpen slagen, maar ook om de onderwijs- en begeleidingsmethoden te verbeteren. Zo werd in februari 2021 gestart met het professionaliseren van docenten van de instituten Toegepaste Natuurwetenschappen (TNW), Engineering en Bedrijfsmanagement, Educatie & Techniek (BEnT).
Winst voor student én docent
De docenten en de jobcoaches van Jados en Autismepunt vormden een ’tandem’ in de begeleidingstrajecten van studenten. In de eerste fase nam de jobcoach meer de leiding. Later bewogen de docenten meer naar de voorgrond. Met als resultaat dat zij uiteindelijk de studenten geheel zelfstandig begeleidden. Zo kregen docenten de mogelijkheid om hun competenties en inzichten aan te scherpen. Tegelijkertijd gaf het studenten nieuwe vaardigheden, die zij nodig hadden om te slagen.
Gedurende de 2,5 jaar van het project vonden er bijzondere verschuivingen plaats binnen de Fontys Hogeschool. Studenten die voorheen vastliepen en met frustratie hun studietraject probeerden voort te zetten, werden nu op een andere manier ondersteund. Ze werden aangemoedigd en uitgerust met de tools die hen hielpen bij het behalen van hun diploma. Studenten leerden niet alleen hoe ze hun specifieke uitdagingen konden overwinnen, maar ook hoe ze hun sterke punten konden benutten. Docenten die eerder vastliepen bij effectieve begeleiding van deze groep studenten ontdekten nieuwe benaderingen. Daarbij gebruikten ze de kennis en ervaring van de jobcoaches van Autismepunt en Jados. Hierdoor verfijnden de docenten hun begeleidingsvaardigheden en ontdekten nieuwe methodes om studenten te inspireren.
Meetbare en voelbare resultaten
Het resultaat van dit ambitieuze traject is niet alleen meetbaar in cijfers. Het is voelbaar in de veranderde sfeer en mindset op de Fontys Hogeschool. Meer studenten studeerden af. Waarbij ze niet alleen een diploma behaalden, maar ook meer zelfvertrouwen hadden en een versterkt gevoel van eigenwaarde. Docenten binnen de Fontys Hogeschool werden vaardiger in het coachen en begeleiden van alle studenten, waaronder studenten met autisme. Ze integreerden de geleerde lessen en inzichten in hun dagelijkse interacties en dragen zo bij aan een inclusieve leeromgeving.
Een resultaat waar alle partijen trots op zijn, is de ontwikkeling van de interne opleiding ‘Docent Jobcoaching’. Dit scholingsprogramma, dat bestaat uit zowel theorie als praktijk, biedt medewerkers een platform om hun begeleidingsvaardigheden te ontwikkelen en te verfijnen. Het is flexibel in opzet, de investering vanuit de docenten verschilde dan ook.
Op de foto: docenten met hun ontvangen certificaat.
Niet alle docenten waren aanwezig bij het maken van de foto.
Bron: Projectgroep Jobcoaching (2023).
Resultaten in cijfers
- Van de 79 studenten die zich hadden aangemeld voor jobcoaching, zijn er 63 begonnen met een begeleidingstraject. In de projectperiode hebben 37 studenten een begeleidingstraject afgerond.
- Ruim 80% van deze 37 studenten zette een betekenisvolle, grote stap: 25 van de 37 studenten hebben hun (afstudeer)stage succesvol afgerond, 5 studenten maakten de keuze om over te stappen naar een beter passende onderwijsvorm of werk.
- Er zijn 18 docenten geprofessionaliseerd.
Ben je geïnspireerd geraakt door dit verhaal en benieuwd wat we voor jou kunnen betekenen, als student, docent of onderwijsinstelling? Neem dan contact op, wij vertellen je graag meer.
* Benaming van Fontys Hogeschool voor een student met een beperking die gebruikmaakt van een ‘rugzak’, een toegewezen budget voor de aanschaf van extra hulpmiddelen, ambulante hulp en begeleiding.
Laatste nieuws
Blijf op de hoogte
Meld je dan aan voor onze nieuwsbrief. Je ontvangt dan ongeveer tien keer per jaar onze nieuwsbrief.
Onze diensten
Over Jados